Perfectionisme
3 mei 2018
Wanneer jouw hond zich misdraagt…
24 juli 2018

Zelfvertrouwen en onzekerheid

Een hond heeft een leider nodig die kalm, zelfverzekerd en assertief is. De basis voor deze drie elementen is zelfvertrouwen. Zonder zelfvertrouwen is het moeilijk om in iedere situatie kalm te blijven, zonder zelfvertrouwen kunnen we niet zelfverzekerd en daadkrachtig overkomen en zonder zelfvertrouwen zijn maar weinig mensen assertief. 

Heel belangrijk dus om je zelfvertrouwen te vergroten. Bovendien maakt het je leven leuker en makkelijker op talloze manieren. In dit artikel vind je tips die je direct helpen je zelfvertrouwen te vergroten. Maar eerst zal ik proberen iets duidelijk te maken over hoe zelfvertrouwen en onzekerheid werken, want volgens mij zijn het twee kanten van dezelfde medaille. 

Ik geloof dat zelfvertrouwen een vaardigheid is die je kunt leren. Het is geen eigenschap die je wel of niet hebt. Misschien dat sommige persoonlijkheidstypes gevoeliger zijn voor onzekerheid maar dat betekent niet dat ze niet kunnen leren om zelfverzekerd te worden. Het is enkel iets moeilijker voor hen. Want wat is onzekerheid? Het woord zegt het eigenlijk al: het is het ontbreken van zekerheid. En wanneer ben je ergens zeker van? Als je weet wat je moet doen in een bepaalde situatie en gelooft dat je dat kunt. Dan spreek je van zelfvertrouwen; je vertrouwt immers op jezelf! Dus als een bepaalde situatie je onzeker maakt, weet je of niet wat je moet doen of je weet dat wel maar gelooft niet dat je dat kunt. Je kunt dus niet op jezelf vertrouwen. 

Als je eerlijk tegen jezelf bent, kun je vast situaties bedenken waar je onzeker van wordt. En dat is een heel naar gevoel. Daarom is vaak je eerste reactie om die situaties te vermijden. En soms worden we zo goed in het vermijden van bepaalde situaties dat we dat heel lang kunnen volhouden. Maar vroeg of laat komt er moment dat we het niet kunnen vermijden en worden we weer geconfronteerd met onze onzekerheid. 

Stel dat je hond uitvalt naar andere honden en je weet niet hoe je dat moet stoppen. Je raakt onzeker en kiest wandelroutes uit waarbij de kans klein is dat je andere honden tegenkomt. Maar dan komt het moment dat je met je hond aan het wandelen bent en de hoek om gaat en opeens sta je oog in oog met iemand anders die zijn hond uitlaat. Omdat je niet weet hoe je met de situatie moet omgaan, ervaar je deze als bedreigend. En wat doe je in een bedreigende situatie? Je maakt jezelf klein. Je kijkt weg en naar beneden. Je kin gaat naar beneden en je trekt je schouders bij elkaar. Je aandacht keert zich naar binnen en hierdoor raak je verstrikt in je gedachten. Omdat je niet weet wat wel te doen, richt je je automatisch op wat je niet wilt: “ik wil niet dat mijn hond uitvalt”, “wat moet die ander wel niet van ons denken?”, “waarom kan ie nooit eens normaal doen?”. “wat ben ik toch een sukkel!”, enzovoorts. Iedereen kent zijn eigen negatieve stemmetje dat ons op die momenten van alles vertelt. En het is te makkelijk om te zeggen dat je gewoon niet moet luisteren naar die stem. Het is namelijk bijna onmogelijk om iemand te vragen ergens NIET aan te denken. Ik kan je bijvoorbeeld vragen om niet aan een roze olifant te denken en het eerste wat je voor je ziet is een roze olifant! 

De kunst is dan ook om iemand te leren wat WEL te doen. Het is namelijk net zo onmogelijk om twee dingen tegelijkertijd te denken of te doen! Dus op het moment dat je je lichaamshouding aanpast door jezelf groot te maken en een open houding aan te nemen kun je jezelf niet tegelijkertijd klein maken. Houd je hoofd hoog en kijk waar je heen gaat. Op deze manier duw je je aandacht weer naar buiten en voorkom je dat je terecht komt in een spiraal van negatieve gedachten. 

Ik geef toe dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan. En ik heb dan ook grote bewondering voor iedereen die mij of een andere deskundige om hulp durft te vragen. Er is moed voor nodig om toe te geven dat je niet kunt omgaan met bepaalde situaties. Het is dan ook geen schande om een blokje om te lopen als je echt gelooft dat het je die dag niet gaat lukken. Als je maar weet dat je onzekerheid domweg voortkomt uit het feit dat je de vaardigheden mist om met een situatie om te gaan. Vaardigheden kun je leren maar alleen door het eindeloos te oefenen totdat je het kan. En als je dat eenmaal aan jezelf hebt bewezen, kun je op jezelf vertrouwen en de situatie het hoofd bieden. Kalm, zelfverzekerd en assertief. 

Hieronder volgen een aantal tips die je kunnen helpen meer zelfvertrouwen te krijgen. 

1. Werk aan je lichaamshouding
Je houding zegt veel over je zelfvertrouwen. Mensen die in elkaar gedoken lopen en zich klein maken, komen onzeker over. Ze beschouwen zichzelf als onbelangrijk en willen niet teveel opvallen. Zorg dat je zelfvertrouwen uitstraalt. Loop rechtop, je hoofd omhoog, borst vooruit en maak oogcontact (zonder te staren). Zorg voor een vriendelijke, open houding. Je maakt een positieve indruk en hierdoor voel je je zelfvertrouwen groeien. 

2. Vervang het negatieve stemmetje in je hoofd voor een positieve stem.
Iedereen heeft een stemmetje in zijn of haar hoofd dat je vertelt dat je prestatie helemaal niet zo goed was, het enkel op geluk berust dat je hond luisterde op een bepaald moment, je een dikke kont hebt in je nieuwe broek etc. Wat je nodig hebt, is iemand die je verteld dat je het waard bent en je goed genoeg bent in alles wat je doet en wie je bent. En wie kan je dat nou beter vertellen dan jijzelf! Dus elke keer als je merkt dat je negatieve stemmetje aan het woord is, snoer het meteen de mond. En vervang het door iets positiefs. Bijvoorbeeld dat het toch maar knap van jezelf is dat je ondanks dat het moeilijk was toch een goede prestatie hebt geleverd; of dat wat dikker zijn ook heel mooi en goed genoeg is. Je zult binnen enkele dagen merken dat je liefde voor jezelf groeit en daarmee je zelfvertrouwen. 

3. Zorg dat je fit bent en gezond leeft.
Wanneer je sport komt er endorfine vrij. Endorfine zorgt voor een geluksgevoel, waardoor je je beter voelt. Wat voor sport je ook doet, je voelt je na afloop altijd stukken beter. Ik ga regelmatig een rondje hardlopen met de honden en doe 2x in de week aan Bodytec in Haarlem bij faboulus@40 (nee, ik ben nog geen 40 maar voor je het weet is het zover ;-))
Bodytec zorgt voor een strak gespierd lijf zonder belasting van je gewrichten. Deze manier van fitness is gebaseerd op EMS en komt uit de fysiotherapie. Het voordeel van deze sport vind ik dat het relatief weinig tijd kost en je toch resultaat behaald. In 20 minuten train je in 1 keer je hele lichaam met een soort pak aan waar stroom doorheen gaat. Hierdoor spreek je veel directer je spieren aan. De training geeft je meer energie en een vitaal gevoel.
Ondanks dat het een korte sessie is heb ik meer zelfvertrouwen wanneer ik weer naar buiten loop en merk ik dat ik beter in mijn vel zit.

4. Deel vaak complimenten uit
Zoek naar het beste in anderen en reflecteer jouw gebrek aan zelfvertrouwen niet op anderen. Laat je niet in met roddels, maar geef mensen positieve reacties en complimenten. Je zal merken dat je van andere mensen dan ook vaker complimenten ontvangt.

5. Herhaling, herhaling en herhaling
Door moeilijke dingen vaker te herhalen krijg je meer zelfvertrouwen. Wanneer je iets al 100x hebt gedaan, dan is de 101x ook niet zo spannend meer. Denk maar eens aan fietsen… We hebben het allemaal moeten leren en op het begin was het reuze spannend. Maar we hebben het nu al zo vaak gedaan dat er weinig spannends meer aan is en we het bij wijze van spreken met onze ogen dicht kunnen doen. 

Geef niet op… Geloof in jezelf. Ik weet dat je het kunt!

Comments are closed.